AKO ICH VYCHOVÁME, TAK SA BUDEME MAŤ

Nástup dieťaťa do materskej školy je asi najzlomovejším okamihom v živote človeka. Musí sa naučiť prispôsobiť, deliť sa o pozornosť dospelého s mnohými ďalšími deťmi a preto záleží mimoriadne významne na tom, ako dobre sú deti na zaškolenie zrelé. Deti totiž na rozdiel od dospelých podstatne menej premýšľajú a „špekulujú“ – nemajú k tomu ani zrelosť, ani skúsenosti. Deti predovšetkým prežívajú. Preto aj dobre vedené a milované dieťa prežíva nástup do materskej školy ako obrovskú záťaž

Čítať viac


SPÁNOK AKO PSYCHOTEROR – MÝTY O MATERSKÝCH ŠKOLÁCH ALEBO ČO NÁS NAOZAJ STRAŠÍ

Článok prevzatý z denníku N, vydaný 14.5.2018, autorkou je Michaela Vargová (riaditeľka materskej školy a predsedníčka OZ Rada pre rozvoj materských škôl)

Výchova a vzdelávanie našich najmenších občanov sa stalo konečne ako tak spoločenskou témou nielen na pieskoviskách a v uzavretých akademických bublinách. Mieri do politiky, mieri do reality. Roja sa články, názory, tendenčné, faktické, frľajúce, vysvetľujúce, poučujúce.. Vždy záleží od autora a cieľa príspevku. Toto bude jeden z nich. Pozrieme sa v sérii blogov na materské školy očami riaditeľky, ktorá sa snaží o nadhľad. Teda mojimi očami.
Keďže ide o niekoľko tém, budem ich predstavovať postupne. Začnime tým, čo z môjho pohľadu trápi rodičov a verejnosť. Spánkom v materskej škole.

Čítať viac


MÓDNA VLNA PRE NÁROČNÝCH RODIČOV SA VOLÁ MONTESSORI

Článok je prevzatý z babyweb.sk, uverejnený 29.6.2017, autormi sú zamestnanci redakcie Babyweb.sk

„Tak toto je dieťa vzdelávané v bežnej škole a toto je dieťa vzdelávané v Montessori!“ Nepripomína vám to niečo? Pral prací prostriedok skutočne tak výnimočne? Montessori sa tak často tvári a vyberá za školné peniaze zodpovedajúce tomu, ako vysoko sa na poli vzdelávania cení.

Čítať viac


NAMIESTO LÁSKY K PRÍRODE DETI UČÍME BÁŤ SA BLATA A DAŽĎA

Článok prevzatý z denníku N, publikovaný 21.11.2022, autorkou je Iveta Tanoczká, rozhovor bol vedený s ekologičkou a vedúcou Strediska environmentálnej výchovy Dropie Slovenskej agentúry životného prostredia – Katkou Vajlikovou

Dieťa, ktoré bez váhania neskočí do tej najšpinavšej kaluže a nepohladká aj neznámeho psa, by sme kedysi hľadali márne. „Dnes sa bežne stretávam aj s päť- a šesťročnými škôlkarmi, ktorí sa odmietajú dotknúť blata. Boja sa, že sa zašpinia. Keď im na to poviem, že sa predsa stačí po hre od špiny umyť, mnohé sú prekvapené, aké jednoduché riešenie tento problém má,“ hovorí vedúca Strediska environmentálnej výchovy Dropie Katka Vajliková.

Čítať viac


AKO SPOZNAŤ DOBRÚ ŠKOLU, KEĎ CHCETE VIAC AKO LEN JEDNOTKU Z MATEMATIKY A PRVÉ MIESTA V REBRÍČKOCH

Minulý týždeň inštitút INEKO zverejnil rebríček slovenských škôl s prehľadom úspešnosti škôl podľa výsledkov žiakov. Medzi rodičmi to, prirodzene, vzbudilo záujem. Dnes neexistuje iný spôsob, ako medzi sebou porovnávať rôzne školy. Ak sa chcú rodičia škôlkara obzerať po základnej škole, nemajú ako inak zistiť, ktorá škola je najlepšia.

Čítať viac


PRIVEĽKÁ KRITIKA BERIE DEŤOM SCHOPNOSŤ POROZUMIEŤ ĽUĎOM

Článok je prevzatý z webovej stránky www. https://eduworld.sk/cd/martina-matejova/5084/privelka-kritika-berie-detom-schopnost-rozumiet-ludom ; autorkou je Martina Matejová

Prirodzene sme stvorení tak, že sa otáčame tam, kde sa cítime bezpečne a odvraciame od vecí, ktoré nám môžu ublížiť. Vedci teraz zistili, že deti, ktoré rodičia príliš kritizujú, odvracajú pohľad a prestávajú venovať pozornosť emóciám zračiacim sa v tvárach dospelých, bez ohľadu na to, či ide o pozitívne alebo negatívne emócie. Kvôli tomu deti nedokážu vnímať a pochopiť výrazy ľudí, čo je základná schopnosť potrebná pre budovanie a udržiavanie vzťahov.

Čítať viac

———————————————————————————————————————————————————————————–

CHCETE ZABIŤ KREATIVITU DIEŤAŤA? OPÝTAJTE SA HO, PREČO NAKRESLILO MODRÝ STROM…

Článok prevzatý z denníku N, publikovaný bol 26.10.2022, autorom je Erich Mistrík, estetik a filozof prednášajúci na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave

Vážna hudba či pohľad na umelecké diela majú vraj pozitívny vplyv na psychiku a myslenie batoliat. Má zmysel zoznamovať malé deti s umením, keď sú do troch rokov veku z hľadiska teórie ešte len v takzvanom predestetickom období?

Určite áno. Naozaj sú ešte len v takzvanom predestetickom období, takže nemôžeme hovoriť vyslovene o estetickom vnímaní. No je dôležité deti vystavovať podnetom. Aj keď bábätká a batoľatá ešte vôbec netušia, čo sa presne deje, a nevedia rozlíšiť kvalitu umeleckého diela. Samozrejme, hovorím o kvalite z nášho dospelého pohľadu. Ide o to, aby deti neustále získavali čo najviac zmyslových podnetov. Sluchových, zrakových a hmatových. A aj chuťových a čuchových podnetov, čo sa síce často nepovažuje za súčasť estetického vnímania, ale človek reaguje ako celok.

Čítať viac

: Edukačné články