ŠkVP vychádza zo štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách. Cieľom tvorby tohto dokumentu je najmä implementovať rámcové štandardy do prostredia materskej školy podľa jej zamerania, možností a okolností v ktorých pracuje.

Náš ŠkVP sa volá KEĎ RAZ BUDEM VÝSKUMNÍKOM _ Malými krokmi k veľkému poznaniu a bol vytvorený pedagogickou radou a schválený radou školy. Vymedzuje základné ciiele a podľa nich Materská škola podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno-emocionálnej, intelektuálnej, morálnej, estetickej, rozvíja schopnosti a zručnosti, vytvára predpoklady na ďalšie vzdelávanie. Pripravuje na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí.“

Materská škola Heydukova 25 (ďalej len materská škola) je školou, ktorá uznáva a u detí rozvíja tieto hodnoty:

  • vzájomná úcta a zodpovednosť,
  • múdrosť a vzdelanie,
  • rešpektovanie individuality a jedinečnosti každej osobnosti,
  • solidarita a spolupatričnosť,
  • dynamické hľadanie a nachádzanie samého seba,
  • aktívna sebarealizácia v prospech seba a iných.

Poslanie materskej školy vychádza z hodnôt ňou zdieľaných. Poslaním materskej školy je   pomáhať deťom hľadať cesty aktívnej sebarealizácie s dôrazom na ich vlastné psychické, fyzické zdravie; viesť deti k utváraniu pozitívneho vzťahu k sebe, k ľuďom, k svetu a  k poznávaniu.

Vízia materskej školy:

Chceme byť školou 21. storočia reflektujúcou na aktuálne dianie a dynamiku sveta. Budeme pokračovať v zlepšovaní VVP využívaním inovatívnych metód, podporovať rozvoj digitálnej gramotnosti, rozvíjať envinronmentálne povedomie a deťom poskytovať bezpečné miesto v podnetnom prostredí pre uspokojovanie vlastných potrieb a záujmov.

UČEBNÉ OSNOVY

Učebné osnovy sú zostavené z desiatich rámcových tematických projektov, ktoré sú spojené so skutočným životom detí v materskej škole.

Charakteristika obsahových celkov stručne predstavuje základný tématický rámec, v ktorom sa výchova a vzdelávanie pohybuje. Realizácia jednotlivých celkov nie je časovo obmedzená, témy si učiteľky tvoria alebo volia samé s ohľadom na aktuálne rozvojové potreby detí tak, aby poskytli deťom priestor pre ich zmysluplné učenie sa. Návrhy tém pre učiteľky (v Prílohe 1) sú orientačné, majú charakter odporúčaní. Učiteľky si môžu zvoliť navrhnuté témy, ktoré rozširujú, zužujú, prehlbujú podľa potrieb detí, alebo vytvárajú úplne novú tému  v rámci obsahového celku.

PRINCÍPY    PLÁNOVANIA   VÝCHOVNO-VZDELÁVACEJ     ČINNOSTI   PODĽA  ŠKOLSKÉHO VZDELÁVACIE PROGRAMU

„KEĎ RAZ BUDEM VÝSKUMNÍKOM“.

  1. Štandardy viazané na konkrétny obsahový celok, sa musia objaviť v pláne počas trvania obsahového celku minimálne raz: Spravidla sa však objavujú aj viackrát na rôznej úrovni. Pri ich zaradení sa vždy prihliada na vzdelávacie potreby detí. Sú voliteľné aj pre iné obsahové celky.
  2. V plánovaní výchovno-vzdelávacej činnosti učiteľky volia vždy aj štandardy, ktoré nie sú zaradené explicitne v obsahovom celku. Tieto štandardy sú úplne voliteľné učiteľkou, teda sa nemusia objaviť v plánoch inej triedy a inej učiteľky.
  3. Nie je určené, koľko rozvojových úrovní plánujeme. Plánovanie dosiahnutej úrovne/úrovní je úplne v kompetencii učiteľky, ktorá najlepšie vie, aké sú deti v jej triede.
  4. Učiteľka pri plánovaní dbá o vyvážený pomer zamerania činností podľa vzdelávacích oblastí a oblastí rozvoja osobnosti dieťaťa. Pomer zaradenia vzdelávacích oblastí ovplyvňuje aj aktuálna téma obsahového celku a jej charakter.
  5. Zdravotné cvičenia sú premyslene naplánované a realizujú sa každodenne.
  6. V týždennom pláne sa vždy musia objaviť aj premyslene naplánované telovýchovné vzdelávacie aktivity.
  7. Dominujú činnosti, pri ktorých je dieťa aktívne, pasívne učenie sa obmedzuje na minimum.
  8. Naplánované činnosti a ich množstvo musia rešpektovať tempo učenia sa detí – v duchu „menej je viac“.
  9. Využívame vzájomné učenie sa detí. Neizolujeme od seba tzv. vekové skupiny.
  10. Neučíme deti to, čo už vedia. Vždy sa ich snažíme posunúť ďalej. Neplánujeme aktivity  z povinnosti, ale pre deti.

NÁVRHY TÉM OBSAHOVÝM CELKOM

OBSAHOVÝ CELOKTÉMY
Vitajte detiJa a moji kamaráti Moja trieda Kadiaľ vedie cestička
Umelkyňa jeseňDary jesene _ stromov a kríkov Maľovala pani Jeseň
Tajomný svetPotulky vesmírom Potulky lesom
Čarovné VianocePrivítajme Mikuláša Tešíme na Vianoce
Oziabajú ručičkyBol raz jeden človek Zima a jej tajomstvá
Čas radosti – veselostiFašiangy, Turíce Malí umelci
Poslovia jariPrebúdzanie Jari, Morena, Veľká noc Vrtošivé počasie Dotkni sa Zeme
Môj domovNaša Zem je guľatá Potulky Slovenskom Moja rodina
Čo nám lúka núkaHmyzí mikrosvet Voňavá jar
Letom svetomCestujeme na prázdniny Hurá, leto volá

Celé znenie ŠkVP nájdete Tu